Co to jest e-bike? Dla kogo jest przeznaczony? Jaki jest jego koszt? Czy to się opłaca? Na te i inne pytania odpowiemy szczegółowo w tym artykule. Zapraszamy do dalszej lektury!
Pierwsze wzmianki o rowerze elektrycznym pojawiły się w USA pod koniec XIX wieku. W 1895 r. zgłoszono patent na prototyp tego pojazdu. Było to związane z "rowerem na baterie", a następnie w 1897 roku. Omawialiśmy już rower elektryczny z podwójnym silnikiem elektrycznym. Pierwotny pomysł był modyfikowany i unowocześniany na przestrzeni dziesięcioleci. W Japonii w latach 90. zgłoszono drugi patent na rozbudowaną wersję tego typu jednośladu. Największa popularność i produkcja e-bike'ów przypada na ostatnie 20 lat.
E-bike znany jest również pod nazwą e-bike. Nawiązuje ona do pierwotnej nazwy tego typu, czyli "electric bike" w języku angielskim. Jego definicja nie jest ograniczona wymogami Unii Europejskiej, ale także polskiej ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 2, pkt 47, który brzmi następująco:
"Rower" - Pojazd o długości nie większej niż 0,9 m, poruszany siłą mięśni rowerzysty. Rower może być wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny uruchamiany pedałami, zasilany napięciem nie wyższym niż 48 V i o mocy znamionowej 250 W. Moc tego napędu zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Co to wszystko oznacza w praktyce? Ustawa nakreśla specyfikację, według której można wykonać taki pojazd. To "powstrzymuje" go przed klasyfikacją jako rower, a także odróżnia od urządzeń typu skuter. Ustawa jasno określa również ograniczenia w zakresie konstrukcji i mocy, jaką może mieć rower elektryczny.
Jedynym sposobem jazdy na rowerze elektrycznym jest napędzanie go za pomocą pedałów. Uruchamia to cały mechanizm wspomagający, który jest automatycznie wyłączany, gdy prędkość pojazdu przekracza 25 km/h. Ograniczenia te nie stanowią problemu dla entuzjastów rowerów elektrycznych, których z roku na rok przybywa.
Co ważne, w przeciwieństwie do motorowerów napędzanych silnikiem spalinowym, rowery z silnikiem elektrycznym nie wymagają rejestracji. Nie wymagają regularnego opłacania ubezpieczenia i nie muszą podlegać regularnym przeglądom. Są również tańsze w eksploatacji i emitują mniej spalin niż silniki spalinowe. Dźwięk maszyny jest również niższy niż w przypadku silników spalinowych.
Sprawdź także: Budowa i rodzaje rowerów elektrycznych - https://naelektryku.pl/a,ltqr
Jedną z przewag rowerów elektrycznych nad tradycyjnymi jest to, że mogą z nich korzystać osoby niepełnosprawne lub z problemami zdrowotnymi. Dla osób starszych, które uwielbiają jeździć na rowerze, a dla których pokonywanie wzniesień może być trudne, są to najlepsi kandydaci. Aby aktywować wspomaganie ebike'a, wystarczy poruszyć pedałami bez użycia siły. Pozwala to na bardziej komfortową jazdę, a jednocześnie wymaga bardzo niewielkiego wysiłku ze strony kierowcy. Ten typ pojazdu jest idealny dla młodszych osób, które nie są tak dobrze wyszkolone lub mają inne problemy zdrowotne. Pamiętaj, że rower elektryczny jest bardziej aerodynamiczny niż zwykły rower, ale postawa rowerzysty jest znacznie bardziej wyprostowana, co znacznie odciąża plecy i mięśnie.
Osoby, które preferują rower (np. rower tradycyjny), docenią rowery elektryczne również w obszarach miejskich. Osoby dojeżdżające do pracy często nie mają czasu lub możliwości, aby wziąć prysznic lub zmienić ubranie po pracy. Można uniknąć nieprzyjemnych skutków udaru cieplnego spowodowanego wysiłkiem i porą roku, kupując rower ze wspomaganiem elektrycznym (lub "przerabiając" istniejący rower na rower elektryczny).
Rowerzyści górscy to kolejna grupa, która docenia ten typ roweru. "Rowery elektryczne są nieocenione przy wjeżdżaniu pod strome wzniesienia. Powszechnie wiadomo, że o ile jazda w dół może być przyjemna, a nawet sprawiać przyjemność, o tyle jazda pod górę może wyczerpać energię i entuzjazm wielu rowerzystów. Można temu zapobiec, korzystając z niewielkiej pomocy, jaką daje nasz sprzęt.
Turystom, nawet tym o zaawansowanych umiejętnościach i doświadczeniu, bardzo przydadzą się rowery elektryczne. Pozwoli on na pokonywanie dłuższych dystansów, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Będzie też lżejszy dla organizmu. Oznacza to, że wycieczki będą przyjemniejsze, a zmęczenie mniejsze. Sprawdza się w przypadku wycieczek rodzinnych lub partnerskich, zwłaszcza gdy jeden z rowerzystów staje się bardziej zmęczony (z powodu kontuzji, astmy itp.). Nie możesz lub nie będziesz mógł pochwalić się świetną kondycją. Silnik elektryczny" pozwoli grupie uniknąć dodatkowych postojów na trasie i ograniczeń prędkości. Dzięki temu rowerzysta "ze wspomaganiem" będzie mógł cieszyć się jazdą na równi z innymi rowerzystami