• 1 października 2022

Jaka była najdłuższa trasa rowerowa, którą przejechałeś w jednym kawałku? Dla większości rowerzystów hobbystów ekstremalnie długie przejażdżki rowerowe nie są częstym zjawiskiem. Jednak przejażdżki o długości ponad 200 km są rzadkością także dla triathlonistów i ambitnych kolarzy. Jak można się przygotować do takiego wyczynu? Opowiemy Ci o tym w tym wpisie!

Co dzieje się z Twoim ciałem podczas długiej jazdy na rowerze?

Aby wytrzymać długą jazdę na rowerze, organizm musi dostarczać energię przy wykorzystaniu tlenowego metabolizmu energetycznego. Przy użyciu tlenu węglowodany i tłuszcze są w ten sposób rozkładane w celu wytworzenia energii. Sprawdza się to dobrze w warunkach treningu o niskim obciążeniu, takiego jak długie przejażdżki rowerowe. Oczywiście podczas długiej jazdy organizm wytwarza także dużo potu. Ponieważ organizm pracuje ciężej, by wytworzyć energię, temperatura ciała regulowana jest przez pocenie się. Ponadto mięśnie się męczą, co obniża wydajność (co ma większy wpływ na mniej wytrenowanych rowerzystów).

Właściwa dieta

Najlepszym sposobem zapobiegania spadkom wydajności podczas długich przejażdżek jest stosowanie odpowiedniej diety. W mięśniach i wątrobie zmagazynowane jest około 1500-2000 kcal, co powinno wystarczyć na 2-3 godzinny trening przy średnim obciążeniu. Jest tak jednak tylko wtedy, gdy zapasy organizmu zostały dobrze uzupełnione przed wyruszeniem w trasę. Ponadto ważne jest, aby zarządzać utratą płynów podczas treningu, a nie uzupełniać je dopiero po zakończeniu jazdy. Najlepiej jest to osiągnąć, pijąc napoje izotoniczne zawierające dużo elektrolitów, które równoważą utratę minerałów. W dniu poprzedzającym jazdę przygotuj organizm za pomocą diety bogatej w węglowodany i białko. Białka wspomagają także regenerację mięśni po zakończeniu wycieczki.

Wskazówka: Opracuj plan żywieniowy i zabierz ze sobą dużo batonów energetycznych i żeli. Zacznij jeść, zanim poczujesz się głodny, np. zjedz pół batona po każdych 20 km na pierwszych 100 km, a następnie lekkostrawny żel po każdych 20 km na drugich 100 km.

Jazda na rowerze bez bólu dzięki prawidłowej pozycji siedzącej

Patrząc na pozycję siedzącą zawodowych kolarzy i triathlonistów długodystansowych, ich aerodynamiczna pozycja na rowerze wyróżnia się. Niska i pochylona pozycja zmniejsza opór powietrza, co opłaca się podczas długich przejażdżek, jednak wymaga ona dobrze wyćwiczonych mięśni, których większość rowerzystów hobbystów nie posiada, dlatego taka pozycja równa się bólowi (zwykle pleców) u rowerzystów hobbystów. Jeśli wybierasz się na długą wycieczkę rowerową, powinieneś zwrócić uwagę na następujące szczegóły dotyczące roweru:

    Wysokość siodełka: Wyreguluj wysokość siodełka tak, aby Twoja miednica nie zsuwała się na boki podczas pedałowania. Kolano powinno być blisko, ale nie całkowicie wyciągnięte, gdy pięta dotyka pedału w dolnym położeniu korby. Wysokość kierownicy: Jeśli odległość między wysokością kierownicy a siodełkiem jest zbyt duża, ramiona są silnie obciążone, a ponadto napięte są mięśnie szyi. Jeśli kierownica jest zbyt wysoka, sytuacja jest odwrotna - cały ciężar ciała spoczywa na tyłku. Dobrym znakiem jest, gdy siodełko i kierownica znajdują się na tej samej wysokości, co gwarantuje, że długa jazda będzie również komfortowa. Nachylenie siodła: Pozioma pozycja siodełka jest idealna, aby uniknąć ześlizgiwania się z siodełka i marnowania sił. Przesunięcie siodła: Zaleca się przesunięcie siodełka do przodu, tak aby czubek kolana znajdował się prostopadle do środka osi przedniego pedału.

Wytrzymałość psychiczna na 200 km

Jest takie powiedzenie, które mówi: "Lepsza psychika - lepsze osiągi". Nie jest to do końca prawda. Głowa nie jest w stanie zrekompensować wszystkiego, czego nie dają nogi. Jednak dzięki odpowiedniemu nastawieniu można przezwyciężyć chwile słabości lub niepewności. Kilka godzin spędzonych na rowerze może mieć duży wpływ na Twoją siłę psychiczną i emocjonalną. Ein Sprichwort mówi: "Bessere Psyche - bessere Leistung". Das stimmt nur bedingt. Jeśli nie masz nic w głowie, nie możesz też jechać na rowerze. Można jednak w chwilach niepewności lub słabości, przy odpowiednim ustawieniu na kopalni, zawinąć się i wyrwać z głębin. Długie godziny spędzone w promieniach słońca mogą bardzo negatywnie wpłynąć na psychiczne i emocjonalne aspekty życia.

???? Zawsze myśl pozytywnie i twórz pozytywne obrazy w swojej głowie.

???? Ciesz się jazdą i swoim otoczeniem. Nie jesteś pod presją.

???? Po przejechaniu pierwszych 100 km pochwal się, że osiągnąłeś już połowę swojego celu! Nie myśl o tym, że musisz przejechać jeszcze 100 km.

???? Wybieraj po drodze cele pośrednie i nagradzaj się przerwami w miejscach, które warto zobaczyć.

???? Kontroluj swoje siły i nie forsuj się zbytnio na początku, zawsze możesz dać z siebie wszystko, gdy będziesz bliski ukończenia jazdy.

I wreszcie - zabezpieczenie na wypadek awarii

Kilka godzin na rowerze to długi czas, co sprawia, że nieprzewidziane problemy stają się realną możliwością. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, możesz zabrać ze sobą kilka rzeczy.

    Zapasowa dętka i pompka: Najbezpieczniejsza, ale i najcięższa opcja. Spray do naprawy przebitych opon: Specjalna pianka jest pompowana do opony i wypełnia dziurę. Bardzo lekki, ale przydatny tylko wtedy, gdy dziura w oponie nie jest zbyt duża. Telefon i pieniądze: W nagłych wypadkach można zadzwonić po taksówkę lub wrócić do domu pociągiem. Na dłuższe trasy zawsze zabieraj ze sobą telefon i trochę pieniędzy, aby w razie potrzeby móc wezwać pomoc.

Jak Ci poszło podczas pierwszej długiej podróży? ????????

Daj nam znać w komentarzach!

Podobne artykuły, które polubiszWożenie roweru w samolocie - porady i wskazówkiDer Name sagt alles - auch bei FahrrädernRadfahren im Winter - Tipps für die kalte Jahreszeit

Top