• 1 października 2022

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu istniała tylko garstka typów rowerów, a jedynym wyczynowym typem był rower szosowy. Ostatnie trzy dekady przyniosły wiele ulepszeń i obecnie istnieje co najmniej kilkanaście różnych typów rowerów, które możemy wykorzystać do uprawiania wyczynowych dyscyplin kolarskich. Oto najpopularniejsze z nich.

Rower szosowy

Jest to najstarszy typ roweru wykorzystywany do sportu. Łatwo go rozpoznać po charakterystycznej, zakrzywionej kierownicy (baraniej skórze). Rowery szosowe od wielu lat pozostają niezmienne w swojej podstawowej konstrukcji. Rama ma kształt rombu i jest przedzielona pionową rurą podsiodłową. Rower ten jest zazwyczaj zbudowany na kołach o rozmiarze 28 cali (700c) i posiada opony o szerokości 23-28 mm.

Rama wykonana jest najczęściej z aluminium, lub częściej z włókna węglowego. Do łask wracają jednak także klasyczne ramy stalowe. Napędza go klasyczna para przerzutek, dwutarczowa korba i kaseta z 8 do 11 koronkami. Praktycznie wszystkie rowery szosowe mają zintegrowane łopatki do zmiany biegów lub hamowania.

Rower przełajowy

Rower Fatbike jest to rower zaprojektowany do ścigania się w śniegu i błocie. W zasadzie jest podobny do roweru szosowego. Najłatwiej rozpoznać go po szerszych oponach (33-35mm) z terenowym bieżnikiem. Rowery przełajowe mogą mieć również hamulce tarczowe lub koła typu cantilever. Więcej o rowerach fatbike przeczytasz tutaj: https://naelektryku.pl/a,ztqr

Rower do jazdy na czas/triathlonu

Rower szosowy był inspiracją dla roweru do jazdy na czas, znanego również jako "kozioł". Chodziło o uzyskanie jak najlepszej pozycji aerodynamicznej, tak aby opór powietrza nie wpływał na prędkość (ponieważ zawodnicy nie mogą się chować za sobą przed wiatrem czołowym). Triathloniści uczynili z roweru do jazdy na czas swoje podstawowe narzędzie.

Podstawowa konstrukcja roweru jest identyczna jak w przypadku roweru szosowego. Jednakże, kierownica z aerodynamicznym mocowaniem (lemondka) pozwala na ułożenie rąk w najbardziej efektywnej pozycji. Aerodynamika jest głównym celem takich rowerów. Nie dziwi więc fakt, że rury ramy są prawie płaskie, a koła mają wysoki profil.

Rowery do jazdy na czas wykonane z materiałów innych niż włókno węglowe nie są obecnie powszechne.

Jak wybrać najlepszy rower do danego terenu? Zobacz na https://naelektryku.pl/a,rtqr

Rower szosowy / kolażówka

Rowery crosscountry

Rowery crosscountry (XC) i zawodnicze przypominają większość rowerów górskich. Zazwyczaj są to rowery typu hardtail, o skoku zawieszenia 80-100 mm i sztywnym tylnym zawieszeniu. Często wyposażone są w koła 27,5 lub 29 cali, które są bardziej popularne dla niższych osób. Standard 26 cali prawie nie istnieje.

Rowery te mogą być używane zarówno do zjazdów, jak i podjazdów. Ich waga waha się w granicach 7,5-9 kg. Układ napędowy składa się z jedno- lub dwurzędowej korby o zębach od 22 do 42 w zależności od profilu trasy oraz kasety, która ma 8-11 koronek (od 10 do 42 zębów).

Rower torowy

Jest to kolejny krewny roweru szosowego. Służy do ciągnięcia się po torach. Rower torowy jest prawie pozbawiony osprzętu (hamulce, przerzutki), a jego cechą charakterystyczną jest brak wolnego koła. Jest to sztywne połączenie między korbą a tylną zębatką. Podczas jazdy rowerzysta musi przez cały czas pedałować.

Rowery downhill

Rowery downhill przeznaczone prawie wyłącznie do jazdy w jednym kierunku... w dół. Rowery te mają zawieszenie o bardzo dużym skoku (ponad 150mm), wygiętą kierownicę i szerokie opony. Posiadają również mocną (zazwyczaj aluminiową) ramę. Jest to jeden z niewielu rowerów MTB, który posiada koła 27,5 cala. Ponieważ pracują w ekstremalnych warunkach (zjazdy z prędkością przekraczającą 80 km/h), są bardzo ciężkie, a rower zjazdowy, który jest smuklejszy, będzie prawdopodobnie ważył mniej niż 16 kg. Jak wybrać odpowiedni rower downhill dla początkujących? Sprawdź tutaj https://naelektryku.pl/a,stqr.

Top