• 1 października 2022

Istnieją różne rodzaje silników i akumulatorów w rowerach elektrycznych w zależności od rodzaju roweru. Dziś przyjrzyjmy się im bliżej.

Rodzaje silników w rowerach elektrycznych

Silnik w przedniej piaście - Ten typ silnika jest najczęściej stosowany w modelach miejskich. Jest on często tańszy niż napęd centralny lub tylny, co jest ważne. Ten typ ebike'a ma prostą budowę i równomiernie rozłożone obciążenie, zwłaszcza gdy bateria zamontowana jest na górze bagażnika. Tylna piasta może być obsługiwana bez ograniczeń, a wymiana przedniego koła jest możliwa na bardzo komfortowym poziomie. Tylna piasta może być również wyposażona w przerzutki, gdyż jest to możliwe bez ograniczeń. Silnik ten jest nieco mniej wydajny podczas wspinaczki lub podczas jazdy po wyboistych ścieżkach terenowych (np. górskich).

Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest silnik montowany centralnie. Umieszcza on środek ciężkości w centralnej części ebike'a. System ten charakteryzuje się również wysokim momentem obrotowym, co w połączeniu z tylną przerzutką umożliwia pokonywanie nawet stromych wzniesień. Pozwala to na łatwy montaż dodatkowych komponentów (takich jak dynama czy przerzutka tylna) zarówno na przednim jak i tylnym kole.

Silnik w tylnej piaście - Zapewnia lepszą przyczepność niż w przypadku zamontowania silnika z przodu. Wynika to z przeniesienia środka ciężkości na tył (do którego przywiązana jest pozycja rowerzysty podczas jazdy). Nie jest to miejsce, w którym można wykorzystać łańcuch do przenoszenia mocy. Modele te świetnie sprawdzają się podczas jazdy na śliskich nawierzchniach, w deszczu i w złych warunkach drogowych. Zapobiegają poślizgom. Mniej nadają się do jazdy pod strome wzniesienia. Taka konstrukcja jest postrzegana jako sportowa. Punkt mocowania silnika pozwala na łatwą zmianę koła, podobnie jak w pierwszym przypadku. Co ważne, napęd ten może być czasem droższy od swoich przednich "krewniaków".

Rower elektryczny

Rodzaje akumulatorów w rowerach elektrycznych

Obecnie na rynku rowerów elektrycznych dostępne są następujące rodzaje akumulatorów:

  • - akumulatory żelowe,
  • - akumulatory Li-ION (litowo-jonowe),
  • - akumulatory Li-Poly (litowo-polimerowe),
  • - Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowe),
  • - akumulatory Ni-Cd (niklowo-kadmowe).

Akumulatory żelowe zbudowane są z elektrolitu żelowego, który nie podlega uzupełnianiu. Do ich naładowania potrzebna jest specjalna ładowarka procesorowa. Istnieje maksymalny poziom naładowania, jaki mogą przyjąć. Ze względu na ograniczoną odporność na wstrząsy, nie jest zalecany dla rowerzystów górskich. To samo dotyczy akumulatorów litowo-polimerowych. Wersje niklowo-kadmowe (w porównaniu do Li ION) mają mniejszą pojemność na jednostkę objętości. Akumulatory Ni-MH są bardziej podatne na samorozładowanie niż Li-ION. Gdy bateria nie jest używana przez dłuższy czas. Najbardziej preferowanym typem tego narzędzia są nadal akumulatory litowo-jonowe. Są one lżejsze od swoich żelowych "poprzedników" i dlatego są bardziej przenośne. Potrafią zachować większość swojej pierwotnej pojemności nawet po setkach cykli ładowania. Ponadto posiada on specjalny system, tzw. BMS, który monitoruje proces ładowania i steruje nim w niezwykle inteligentny sposób.

WAŻNE! Ważne! Dzieje się tak dlatego, że akumulator rozładowuje się szybciej, jeśli silnik jest mocniejszy, a praca bardziej intensywna. Jednak to intensywność jazdy określa maksymalną pojemność, jaka będzie potrzebna. Akumulator rozładuje się szybciej, jeśli będziesz używać swojego e-bike'a w ekstremalnych warunkach. Pojemność każdego akumulatora wyrażana jest w watogodzinach (Wh). Im większa liczba Wh, tym "dalej zajedziesz". Porównując baterie różnych marek, pamiętaj, aby przeczytać opis na obudowie każdego produktu.

Top