Dziś przyjrzymy się rodzajom rowerów elektrycznych oraz ich budowie. Istnieje wiele rodzajów rowerów elektrycznych, w zależności od ich przeznaczenia.
Główną różnicą pomiędzy rowerami elektrycznymi a tradycyjnymi (zwanymi również "analogowymi") jest obecność silnika i baterii.
Sterownik - wszystkie elementy elektroniczne, które pozwalają na sterowanie mocą wspomagania. Im bardziej intensywne wspomaganie, tym większy udział nóg rowerzysty.
Silnik może występować w jednej z dwóch opcji: bezpośrednio połączony z korbą umieszczoną w piaście tylnego lub przedniego koła. Poniżej znajduje się więcej szczegółów dotyczących tego elementu.
Zasilanie litowo-jonowe coraz częściej zastępuje akumulator żelowy. Wynika to z braku "efektu pamięci", w połączeniu z niższą wagą i większą wydajnością. W zależności od pojemności standardowego akumulatora, można pokonać dystans od 30 do 150 km. Montuje się je zazwyczaj na ramie, lub na bagażniku, aby maksymalnie ułatwić wyjmowanie baterii i jej ładowanie. Istnieją również modele ebike, które mogą być ładowane bezpośrednio, bez konieczności wyjmowania baterii. Dowiedz się więcej o silnikach i akumulatorach w rowerach elektrycznych - https://naelektryku.pl/a,ntqr
Co z trwałością? Każda bateria w rowerze elektrycznym musi zostać wymieniona po określonej liczbie cykli ładowania i rozładowania. Obecnie wynosi ona od 500 do nawet 1000, co daje nam ponad 50 000 kilometrów. Aby przedłużyć żywotność baterii, dobrze było trzymać rower w chłodnym i suchym miejscu w ekstremalnych temperaturach. Nie zalecano również całkowitego rozładowania akumulatora. Wydajność sprzętu uległa znacznej poprawie, głównie dzięki zastosowaniu wspomnianych wyżej baterii litowo-jonowych. Zwiększyła się również jego tolerancja na wahania temperatury. Zaleca się jednak wymianę akumulatora, jeśli nie można go naładować do pierwotnej pojemności. Wciąż zachowuje on swoją wydajność.
W konstrukcji roweru elektrycznego znajduje się również specjalistyczny panel sterujący wspomaganiem elektrycznym, ekran LED, który wskazuje parametry aktywności sprzętu, a także czujniki pomiaru prędkości. Niektóre modele posiadają klamki hamulcowe, które zapobiegają uruchomieniu wspomagania w momencie rozpoczęcia hamowania.
Waga - Jak widać, rowery elektryczne ważą więcej niż rowery tradycyjne. Waga całkowita roweru może wynosić nawet do 9 kg ze względu na obecność baterii i silnika, a także specjalnych wzmocnień ramy. Niemniej jednak, ciągłe udoskonalenia wprowadzane podczas produkcji mają na celu zmniejszenie tej wagi. Obecnie rower elektryczny waży mniej niż 20 kg. Waga ta nie jest odczuwalna przez rowerzystów podczas użytkowania.