Dziś chciałbym się przyjrzeć dwóm rodzajom rowerów Cross i MTB. Który z nich jest bardziej odpowiedni dla ciebie? Jaki wybrać?
Istnieje wiele stereotypów na temat obu typów rowerów. Stereotypy te są często fałszywe. Jednym z nich jest fałszywe przekonanie, że rower górski może być używany w każdym terenie, a drugim, że rower crossowy jest najlepszy do jazdy w terenie. Jeśli spojrzymy na ten problem z ogólnej perspektywy, możemy założyć, że rower górski lepiej sprawdzi się w trudnym terenie niż podczas jazdy po drogach lub w mieście. Z kolei rowerem crossowym przyjemniej będzie zwiedzać Mazowsze, czy jeździć wzdłuż Dunaju, niż przemierzać trasę transkarpacką. Myśląc o zakupie roweru, poza ceną, ważne jest określenie, dokąd zaprowadzą nas trasy rowerowe. Wielu producentów oferuje rowery crossowe i górskie w tej samej cenie. Dzięki temu możemy wybrać odpowiedni dla nas rower, zaczynając od typu.
Podstawowy zarys roweru górskiego jest dobrze znany. Jednak dla osób mniej doświadczonych wskaźnik będzie miał 26-calowe koła i grube opony. Bardziej doświadczeni będą w stanie opisać geometrię, kąty, sposób ułożenia się na rowerze, rozkład masy i odpowiedni dobór komponentów. Ten rower jest przeznaczony do trudnej eksploracji. Powinien być sportowy w swojej konstrukcji, a wszystkie komponenty powinny być podporządkowane. W swoim założeniu powinien być bardziej uniwersalny. Główną cechą, która na pierwszy rzut oka odróżnia go od roweru górskiego są koła o większej średnicy, oraz mniejsze opony. Zostały one zaprojektowane tak, aby umożliwić wygodne poruszanie się zarówno po asfalcie, jak i po umiarkowanym terenie. Choć ramy są wizualnie i technicznie bardzo podobne, to różnią się budową geometryczną. Zmiany te nie wynikają z różnicy w wielkości kół, a raczej z innego przeznaczenia. Została zaprojektowana tak, aby była bardziej komfortowa, zachowując jednocześnie sportowy charakter. To właśnie geometria ramy jest tym, co w katalogu odróżnia rowery crossowe od trekkingowych. To taka mała dygresja. Przednie amortyzatory, obok kół, to istotna różnica między rowerami crossowymi a MTB. Zastosowano w nich te same technologie i rozwiązania, ale wyglądają subtelniej i mają mniejszy skok. Wszystko to jest zgodne z przeznaczeniem. Szybko można zauważyć, że w obu grupach rowerów stosuje się wiele tych samych podzespołów i części.
Oba typy rowerów można porównać w jednej prezentacji, co pozwala na ciekawe porównania w konstrukcji ram. Nie będziemy omawiać kształtów rur czy użytych materiałów, gdyż nie sposób określić, które są lepsze. Wolimy skupić się na elementach, które są ważne dla użytkownika. Przed zakupem roweru powinniśmy przede wszystkim sprawdzić dwie rzeczy. Gwarancję udzielaną przez producenta oraz ilość dostępnych rozmiarów. Wielokrotnie pisaliśmy o tym, jak ważny jest dobór odpowiedniego rozmiaru ramy dla siebie. Z własnego doświadczenia wiemy, jak nieefektywna, niewygodna i nieefektowna jest jazda na zbyt małym rowerze. Wszyscy spotkaliśmy się w sezonie z przynajmniej jednym z tych rowerów. Są to rowery testowe i występują tylko w jednym rozmiarze. Po zakończeniu testu możemy je zwrócić, aby kupić inny model. Nie jest to możliwe w przypadku roweru, który został zakupiony, dlatego ważne jest, aby upewnić się, że rozmiar jest właściwy. Nie dostaniesz zniżki, jeśli nie masz odpowiedniego rozmiaru. Nie daj się oszukać. Brak rozmiaru? Możesz kupić inny rower lub udać się do sklepu, który go sprzedaje. Im więcej ram masz, tym lepiej. Trzy to liczba minimalna, ale pięć lub sześć to dobry znak, że jest ich więcej niż jedna. O tym, jak dobrać odpowiedni rozmiar ramy, pisaliśmy już wielokrotnie. Szczegółowy poradnik z kilkoma wskazówkami znajdziecie na naszej stronie internetowej pod artykułem Prawidłowy rozmiar ramki - czym się kierować. Należy pamiętać, że rozmiary ram crossowych i MTB mogą być bardzo różne dla różnych użytkowników. Oznacza to, że na przykład, jeśli prawidłowy rozmiar ramy MTB to 17,5", cross będzie musiał mieć rozmiar 19,5". To jest tylko przykład. Każdy musi sprawdzić rozmiar swojego roweru pod kątem kompatybilności. O tym, jak ważna jest dłuższa gwarancja, nie trzeba nikogo przekonywać. Wpadki mogą się zdarzyć i warto mieć w kieszeni odpowiednią ilość papieru. Niektórzy producenci nie tolerują żadnych modyfikacji w oryginalnej konfiguracji roweru i unieważniają gwarancję.