• 1 października 2022

Rowery elektryczne stały się obecnie niezwykle popularne. Praktyczność i wygoda, jaką zapewniają w dojazdach do pracy w mieście, a także korzyści zdrowotne sprawiły, że rowery elektryczne stały się najbardziej poszukiwanym pojazdem. Co więcej, wraz z pojawieniem się pandemii i ograniczeń, które wymagały społecznego dystansu, wiele osób dostrzegło w tym urządzeniu wspaniałą okazję do wprowadzenia istotnych zmian w sposobie podróżowania do pracy. Zdrowie i aktywność fizyczna były na pierwszym miejscu, a rower elektryczny zapewniał wygodę i dużo zdrowszą opcję dla wszystkich grup wiekowych.

Jazda na rowerze elektrycznym to naprawdę fantastyczne i wyjątkowe doświadczenie. Ogólnie rzecz biorąc, rower elektryczny różni się nieco od zwykłego roweru ze względu na dostępne w nim tryby. Rowerzysta może cieszyć się jazdą jak na zwykłym rowerze, poruszając fizycznie pedałami. Innym wspaniałym rozwiązaniem jest tryb wspomagany silnikiem, co oznacza, że rower elektryczny jest zasilany przez silnik i akumulator podczas pedałowania. Jest to szczególnie wygodne, gdy trzeba pokonać wzniesienie lub trudny teren wymagający użycia siły fizycznej.

Jazda na rowerze elektrycznym wymaga jednak przestrzegania kilku zasad i przepisów. Rowery elektryczne są częścią transportu i powinny poruszać się po pasach ruchu przeznaczonych dla rowerów. Rowerzyści muszą nosić kaski, a ponadto istnieje wiele innych zasad, których należy przestrzegać, aby zapewnić bezpieczeństwo rowerzystom i innym uczestnikom ruchu. W Wielkiej Brytanii istnieją prawa i przepisy dotyczące rowerów elektrycznych.

Czy jazda na rowerze elektrycznym w Wielkiej Brytanii jest legalna?

Większość rowerów elektrycznych (znanych również jako EAPC- electricly assisted pedal bikes) jest legalna do użytku w Wielkiej Brytanii. Są one również traktowane jak zwykłe rowery pchane. Istnieją jednak pewne przepisy i zastrzeżenia, których należy przestrzegać, takie jak:

  • Osoba prowadząca rower elektryczny w Wielkiej Brytanii musi mieć ukończone 14 lat;
  • Rower elektryczny musi być wyposażony w pedały;
  • Silnik roweru elektrycznego nie może przekraczać mocy 250 W;
  • Sam rower elektryczny nie może jechać szybciej niż 15,5 mph, czyli 25 km na godzinę.

Co z rowerami elektrycznymi, które nie są EAPC?

Według rządu brytyjskiego każdy e-rower, który nie spełnia powyższych specyfikacji i przekracza prędkość 25 km/h (15,5 mph), jest klasyfikowany jako motorower lub motocykl. Oznacza to, że musi być zarejestrowany, ubezpieczony i opodatkowany, a kierowca musi posiadać prawo jazdy. Ponadto kierowcy są prawnie zobowiązani do noszenia kasków podczas jazdy po drogach publicznych.

Jeśli silnik roweru elektrycznego można uruchomić bez pedałowania, to również nie spełnia on norm EAPC. Na przykład skuter elektryczny jest klasyfikowany jako lekki pojazd elektryczny (Personal Light Electric Vehicles - PLEV). W związku z tym korzystanie z niego na drogach publicznych i chodnikach w Wielkiej Brytanii jest nielegalne.

Kto może jeździć na rowerze elektrycznym?

Oto więcej szczegółów na temat tego, kto może jeździć na rowerze elektrycznym w Wielkiej Brytanii:

  • Osoby mieszkające w Szkocji, Anglii lub Walii muszą mieć ukończone 14 lat, aby móc jeździć na rowerze elektrycznym;
  • Te same kraje nie wymagają opodatkowania, rejestracji ani ubezpieczenia roweru elektrycznego;
  • W tych samych krajach nie jest wymagane posiadanie licencji na prowadzenie roweru elektrycznego.
  • Osoby mieszkające w Irlandii Północnej muszą posiadać prawo jazdy na motorower, aby móc jeździć na rowerze elektrycznym;
  • Osoby mieszkające w Irlandii Północnej muszą mieć zarejestrowany, opodatkowany i ubezpieczony rower elektryczny.

Przepisy ogólne

Jeśli więc rower i rowerzyści na nim jeżdżący spełniają te kryteria, to podlegają tym samym przepisom, które dotyczą rowerów tradycyjnych. Obowiązują następujące przepisy:

  • Jazda na rowerze w nocy musi odbywać się z działającym przednim światłem białym i tylnym światłem czerwonym. Rower powinien mieć także zamontowane elementy odblaskowe;
  • Oba hamulce (przedni i tylny) muszą być sprawne i w dobrym stanie;
  • Na rowerach elektrycznych nie wolno jeździć pod wpływem narkotyków lub alkoholu;
  • Rowerem elektrycznym należy jeździć ostrożnie i bezpiecznie, biorąc pod uwagę innych użytkowników dróg;
  • Rowerem elektrycznym należy jeździć po wyznaczonej ścieżce/drodze rowerowej, przestrzegając normalnych zasad ruchu drogowego oraz sygnalizacji świetlnej;
  • Na rowerze elektrycznym nie wolno przewozić pasażerów, chyba że rower został do tego przystosowany;
  • Zabronione jest trzymanie się roweru elektrycznego na jadącym pojeździe silnikowym lub przyczepie.

Czy przepustnice w rowerach elektrycznych są legalne?

Przepustnica typu "twist and go" nie jest uznawana za legalną w Wielkiej Brytanii. Jest to część, która umożliwia rowerowi jazdę z prędkością większą niż tempo spacerowe (4 mph) bez wspomagania pedałami. W takich przypadkach pojazd jest klasyfikowany jako motocykl i musi być zarejestrowany w DVLA oraz podlegać opodatkowaniu i ubezpieczeniu, tak jak inne pojazdy.

Od 1 stycznia 2016 r. jedynymi przepustnicami, które są legalne w ramach brytyjskich przepisów EAPC, są te, które wspomagają kierowcę bez pedałowania do prędkości 6 km/h, czyli 3,7 mph. Jeśli rowerzysta porusza się bez pedałowania, ale jedzie z prędkością ponad 6 km/h, przepustnica jest odcięta. Jeśli rowerzysta pedałuje w tym samym czasie, przepustnica może wspomagać jazdę do prędkości 25 km/h lub 15,5 mph.

Rowery sprzedane przed 1 stycznia 2016 r. są nadal uznawane za posiadające certyfikat EAPC. Oznacza to, że nie wymagają one rejestracji ani opodatkowania.

Co z Honbike UK?

Honbike zawsze aktywnie rozwijał się na rynku globalnym, firma uwzględniała legalność rowerów elektrycznych w projektowaniu swoich produktów od początku wejścia na rynek europejski. Dlatego ChainFree One nie jest wyposażony w silniki o dużej mocy i przepustnice, podczas gdy Ty będziesz cieszyć się łatwą i bezpieczną jazdą dzięki opatentowanej przez markę napęd wałkowy i inteligentnej technologii napędu. Ponadto, rower Honbike ChainFree One składa się tylko z 57 części i posiada składaną konstrukcję, która jest łatwa do przenoszenia i montażu.

Wnioski:

Ogólnie rzecz biorąc, w Wielkiej Brytanii nie obowiązują ścisłe przepisy, jeśli chodzi o jazdę na rowerze elektrycznym. Jest on traktowany podobnie jak zwykły rower. Z tego punktu widzenia zakup roweru elektrycznego jest jedną z najlepszych inwestycji, jaką można sobie zafundować. Jeśli szukasz wysokiej jakości rowerów elektrycznych, nie szukaj dalej niż Honbike. Marka ta oferuje wysokiej jakości rowery elektryczne bez łańcucha i składane, wszystkie produkowane zgodnie z europejskimi normami dotyczącymi mocy i prędkości, które są w pełni zgodne z europejskimi wymogami w tym zakresie.

Kup swój E-bike już dziś i wyjedź na ulice Wielkiej Brytanii! Jedź bezpiecznie i ciesz się jazdą z Honbike!

Top